GeoCruiser

Technische aanpassingen onder de motorkap

Google Translate

In 2009 kochten we onze Land Cruiser HZJ78 uit 2000. Deze Land Cruiser had een verleden als sleepauto met een aanhanger voor autotransporten. We waren erg blij met alle extra's die op deze Land Cruiser zaten. De motor had voor extra vermogen een turbo en een intercooler, verder zat er een pushbar op en een extra 180 liter brandstoftank.

Intussen is gebleken dat sommige extra onderdelen ook nadelen kunnen hebben. De intercooler was ingebouwd tussen de grill en de radiator. De ruimte tussen het motorblok en de radiatorventilator werd daardoor erg krap; de ventilatortunnel was verwijderd en de ventilatorbladen waren wat meer afgerond.
Tijdens het rijden op verharde wegen is een intercooler een prima oplossing voor een auto die hard moet werken. Dat ligt anders in het veld of op onverharde wegen is de ruimte tussen het motorblok en de ventilator te krap. Als onze GeoCruiser in een kuil of gat duikt dan komt het motorblok (steunend op rubber blokken) een stukje naar voren geheld. Hierdoor kan de ventilator worden aangetikt. Het gevolg kan zijn dat er een blad van de ventilator afbreekt of dat de ventilator door de radiator heen slaat. En als je dat ergens in de bush overkomt, dan heb je een probleem.
Gelukkig werden we door een ervaringsdeskundige hierop gewezen en we kregen het advies de intercooler uit te laten bouwen. Dezelfde deskundige heeft ons geadviseerd om voor tropisch omstandigheden een extra oliekoeler te laten plaatsen.

Voor deze werkzaamheden hebben we contact opgenomen met All American Imports in Kaatsheuvel. Dit is het bedrijf dat destijds de intercooler en de turbo in onze HZJ78 heeft ingebouwd. Maar oliekoelers bouwen ze bij dit bedrijf niet meer in.
All American Imports heeft een grotere carterpan ontwikkeld, deze is van aluminium en heeft koelribben. De inhoud van deze "desert pan" is ongeveer 3 liter groter dan de oorspronkelijke carterpan en de gemiddelde werktemperatuur van de carterolie valt hiermee 20° tot 30° Celsius lager uit.

In juni 2011 werd de GeoCruiser door All American Imports onder handen genomen. De intercooler werd uitgebouwd. Het was de eerste keer dat ze dit hebben gedaan. Er werd een verse radiator geplaatst, de oude radiator was aan vervanging toe en had inderdaad een tikje gekregen van de ventilator.
Met het uitbouwen van de intercooler en alle bijhorende pijpen en slangen is er veel meer ruimte onder de motorkap gekomen. Er is eveneens een megafoon verwijderd.

Motorblok met intercooler

Motorblok zonder intercooler

Het spannendste was het vervangen van de carterpan. Op oudere Land Cruisers gebeurt dat niet zo vaak en de carterpan paste wel op de HZJ75 en op de HZJ78 van 2007 of jonger, maar de carterpan was nog nooit geplaatst onder een HZJ78 van 1999-2006. Het was dus voor All American Imports belangrijk om te weten of de oliepan in een keer zou passen.
Het ontwerp was zo goed dat de oliepan in een keer paste en er hoefden verder geen aanpassingen te worden gedaan aan de auto of aan de "desert pan". Toen alles op zijn plek zat, is de nieuwe carterpan door de garage uitgebreid op de foto gezet voor een nieuwe montagehandleiding.

Gezien onze reisplannen leek het ons verstandig twee beschermingsplaten onder de auto te laten plaatsen. Dit zijn 8 mm dikke aluminium platen. De voorste plaat beschermt de radiator en het motorblok aan de onderkant en de tweede aluminium plaat beschermt de tussenbak en de brandstoftank. Montage van de voorste beschermingsplaat lukte niet helemaal. Deze was te breed en er moesten een aantal aanpassingen worden gedaan. We vonden het jammer dat we de pushbar, die al op de Geocruiser zat, moesten laten verwijderen.
Dit hekwerk moesten we toch een keer vervangen, omdat onze bullbar verroest was en er kon geen lier in geplaatst worden. De extra lampen die erop zaten, moeten nu op een andere manier bevestigd worden.

Heavy duty oil pan (desert pan)

2 Skid plates

Een aantal extra onderdelen zijn verdwenen, maar we hebben weer een ventilatortunnel terug laten plaatsen en er draait nu weer een originele ventilator.

Al met al is de GeoCruiser een unieke auto, dat was de auto al en dat wordt na deze aanpassingen nog eens extra benadrukt.