Oktober 2012
De inbouwkasten in onze kampeerauto gebruiken we nu een paar jaar en we zijn er niet helemaal
tevreden over. Omdat achterin de auto beide zitplaatsen tegenover elkaar staan, maken we
gebruik van dezelfde beenruimte en die is al erg klein. We hebben beiden best wat beenruimte nodig.
We hebben de auto zo gebouwd, omdat we veel buiten willen zitten. De realiteit is anders en we
moeten vaker dan de bedoeling
was binnen in de auto zitten en zelfs de kachel aan doen.
Bekenden van ons uit Duitsland hebben dezelfde auto als wij en zij hadden in eerste instantie
dezelfde indeling van de inbouwkasten als wij. Zij hebben in 2011 een andere inbouw laten maken
met een heel andere indeling. Deze indeling sprak ons aan. Een belangrijk aspect hierbij was
dat achterin de zitplaatsen naast elkaar zijn geplaatst.
Het materiaal waarvan de inbouwkasten zijn gemaakt was van vierkante aluminium buizen. Het
geheel was afgewerkt met aluminium sandwich-platen.
Zoiets wilden wij ook, dus zijn we op zoek gegaan naar wat de mogelijkheden waren. We hebben
op de openluchtbeurs "Abenteuer & Allrad" in 2012 het bedrijf bezocht, dat bij
onze kennissen de inbouw hadden gemaakt. Dit bedrijf was echter niet happig om een nieuwe
opdracht binnen te slepen.
Andere bedrijven konden ons ook niet helpen. We besloten zelf een nieuwe inbouw te ontwerpen en
te gaan maken.
In Overijsel, via Marktplaats hebben we twee gevelplaten van aluminium-composiet sandwich-platen
kunnen kopen. Ze waren 5,8 x 1,5 m meter groot (17,4 m²) en ter plekke hebben we de
platen met een cirkelzaag ingekort zodat ze in onze auto konden worden meegenomen.
Het was een koopje.
Op het internet vonden we een aantal leveranciers die vierkante aluminium profielen
(25 × 25 mm) met bijhorende koppelkstukken verkopen. Het gaat hierbij om het systeem dat
"Handy Tube" ook wel "Combi Tube" wordt genoemd. De koppelstukken zijn van
kunststof en wij hebben koppelstukken met stalen kernen aangeschaft, deze zijn met verschillend
aantal uiteinden leverbaar. De vierkante profielen zijn uitgevoerd met of zonder flens of met meerdere
flenzen.
De afgelopen jaren hebben we goed om ons heen gekeken en bekeken hoe anderen hun LandCruiser
75/78 (Troopy) hebben ingebouwd. We hebben nu eenmaal een klein oppervlak van 200x145 cm en dan
zitten er nog flinke wielkasten in. Onder de slaapplanken is er een hoogte van 110 cm. Dat is alles.
Gelukkig kunnen we tijdens het kamperen het klapdak omhoog zetten en de bedplanken inschuiven
en ook omhoog zetten. Al met al is het een kleine leefruimte en die willen we optimaal benutten.
Naast de eisen die de overheid stelt aan de inbouw van een kampeerauto, hadden we zelf ook nog een aantal wensen:
een combi 2-pits gaskookplaat met spoelbak;
onze Engel koelkist-vriezer in de inbouw wegwerken;
meer zitcomfort;
noodslaapplaatsen voor twee personen, waarvan één slaapplaats in geval van
ziekte, tijdens het rijden kan worden gebruikt;
het 50 liter watervat, extra voorzien van een waterniveausensor, inbouwen en goed verankeren;
de waterfilterinstallatie netjes inbouwen;
ingebouwde toilet netjes inbouwen en borgen;
meer ruimte voor opbergen van klapstoelen en tafel;
elektrische apparatuur en bedrading netter wegwerken en een overzichtelijk schakelpaneel inbouwen;
uitblaasopening van de standkachel netjes inpassen.
Na een studie van het vrij te gebruiken "Google SketchUp" zijn we op de computer met
dit programma een 3D-ontwerp gaan maken van een nieuwe inbouw.
|
Linksvoor: zitbank en hoge kast :: rechtsachter: keukenkast en lage kast |
|
Keukenkast en lage kast |
|
Zitbank en hoge kast |
In de herfst van 2012 zijn we aan de slag gegaan en bij gebrek aan een garage of
werkplaats zijn we in een hobbykamer als werkplaats en een slaapkamer als
montageruimte aan de slag gegaan.
Het ontwerp heeft heel wat dagen denken, passen en meten gekost en het
leverde een aardig resultaat op. Met het ontwerp hebben we een lijst
van de verschillende artikelen kunnen maken, die we nodig hadden om de
inbouw te kunnen maken. Via het internet hebben we de benodigde spullen
besteld en de volgende dag zelf afgehaald.
|
Alumil sandwichplaat aluminium-composiet, 3 mm dik |
|
Handy Tube profielen 25 × 25 mm |
|
Handy Tube koppelstukken |
Gezien de ervaringen met de verschillende soorten zagen en elektrische zagen, is voor
een betaalbare oplossing gezocht voor het zagen van de sandwich-platen. De panelen
moeten er ten slotte strak en netjes uit gaan zien.
Voor het plaatwerk is een kleine elektrische handcirkelzaag, een minizaag, aangeschaft.
Tijdens het zagen van de sandwich-platen wordt een stalen liniaal van 100 cm, vastgeklemd met
lijmklemmen, als geleider gebruikt. De vierkante aluminium profielen zaag ik met een
elektrische afkortzaag. In beide machines worden zaagbladen met geharde tanden gebruikt,
geschikt voor zagen van metaal. De zaagresultaten met deze machines zijn zeer bevredigend.
Er bleef nog wat handwerk over, de flenzen zijn onder een hoek van 45 graden met
een ijzerzaag en verstekbak afgezaagd. De sandwich-platen worden met
popnagels op de profielen vastgezet.
|
Minizaag met lange liniaal |
|
Afkortzaag |
|
Handzaag en verstekbak |
Na een lange periode van plannen, ontwerpen, gereedschappen aanschaffen en materialen
in huis halen, was het zover. De bouw van de inbouwkasten kon beginnen.
|
Eerste zitkast |
|
Drie zitkasten |
|
Even passen: combi gaskookplaat-spoelbak in een deel van de keukenkast |
|
Keukenkast, raamwerk |
|
Keukenkast met de eerste platen |
|
Keukenkast met de eerste sandwich-platen |
|
Lade 1e contouren |
|
Frame van de lade |
|
Lade met uitsparing voor gasfles is bijna klaar |
|
Lade is ingebouwd |
|
Lade opengetrokken |
|
Gasfles past precies onder lade |
|
Lade met front en afgedekt |
December 2012
Wintertijd was aangebroken, er was nog veel te doen. Er moesten vooral veel sandwich-panelen
gezaagd worden. De zitkast was nog zonder plaatwerk, maar eerst moest de keukenkast worden
afgewerkt en voorzien worden van de nodige panelen. Wegens ruimtegebrek in de kampeerauto
zijn enkele kastdeuren uitgevoerd als dubbelscharnierende deuren (extra pianoscharnier).
|
Kleppanelen en dubbel scharnierende deuren |
|
Leidingen kunnen worden gelegd |
|
Gaskookplaat-spoelbak ingepast en ontdaan van glazen afdekplaat |
|
Afschermrooster onder gaskookplaat-spoelbak |
|
Afschermrooster en alle leidingen |
|
Sjorogen voor de koelkist |
|
Keukenkast bijna klaar |
Op de sluitingen van de deurtjes en kleppen na is de bouw van de keukenkast klaar. In een
latere fase worden de waterpomp met watervat en waterfilterinstallatie overgezet uit de oude
houten inbouwkast die nog in de kampeerauto staat.
Intussen gaan we verder met het bouwen van de zitkast.
|
Zitkast frame, hoge kast wordt nog hoger |
|
De eerste scheidingspaneeltjes zijn geplaatst |
|
Zitkast met alle dwarspanelen |
Februari 2013
De zitkast was aan de beurt. Het buizenframe was nog niet klaar, dus dat is eerst op
orde gebracht. De maximale hoogte is uiteindelijk 110 cm geworden.
De zitkast is zo gemaakt dat er iemand languit op moet kunnen liggen, dat houdt in dat het
hoge gedeelte van de zitkast geen vaste tussenwand zal krijgen, want de kast is slechts 200 cm
lang. In de kastruimte, vanaf zithoogte, komt een losse inzetkist te staan. Deze kist kan in
geval van nood uit de kast worden genomen en in het gangpad worden gezet. Met deze inzetkist
en een kist die aan het einde van het gangpad komt te staan en twee losse tafelbladen willen
we een extra noodslaapplaats creëren.
Zover zijn we nog niet, eerst is de zitkast verder afgewerkt.
Het hoge deel van deze kast moest aan de achterkant een paar centimeter verspringen, hier
zijn de buizen van het frame verlijmd met de onderliggende buizen. Hiervoor is Sikaflex-552
gebruikt. Verder zijn alle sandwich-panelen met popnagels bevestigd en zijn de scharnieren
bevestigd.
|
Zitkast is op hoogte |
|
Achterkant hoge kast is gelijmd |
|
Hoge deel van de zitkast |
|
Steeds meer sandwich-panelen |
Het bovenste deel van het hoge deel van de zitkast wordt een kastje waarin de meeste elektrische componenten
worden weggewerkt. Aan de buitenkant komen, verdeeld over twee schakelborden, een hoofdschakelaar voor het
woongedeelte, 2 contactdozen, drie schakelpanelen met ieder 4 schakelaars, een watervoorraadmeter en de
zonnepaneelmonitor.
In de kast worden een aantal plusverdelers met zekeringen ondergebracht.
|
Terug naar de tekentafel; passen en meten |
|
Votronic paneeltjes |
|
Votronic schakelbord 1 |
|
Votronic schakelbord 2 |
Na het inpassen en bevestigen van alle elektrische paneeltjes van Votronic zijn op beide
kasten de drukknopsloten (push locks) aangebracht.
|
Push-lock bevestigd en er is verlichting |
|
Slotjes vast gelijmd |
|
Zitkast, overzicht |
|
Zitkast wordt steeds completer |
|
Zitkast met schakelkast en slotjes ... :|: noodbed met voeteneind onder de schakelkast |
|
... en de keukenkast met slotjes |
|
Binnenkant schakelkast is nog leeg |
Juli 2013
De zitkast en de keukenkast zijn klaar, maar er moeten nog twee kubusvormige kisten worden
gemaakt. In geval van nood moeten deze in het gangpad kunnen staan en samen met een
tafelblad en een extra plaat een tweede noodslaapplaats kunnen vormen.
De eerste kubus komt in de zitkast te staan in de loze ruimte onder de schakelkast.
De tweede kubus komt permanent in het gangpad te staan. Onderin deze kubus komt een
tunnel voor de doorvoer van de uitblaasopening van de standkachel. Deze kubus moet
verplaatst kunnen worden omdat deze kist voor twee deurtjes staat. Deze deurtjes geven
toegang tot de waterkast, een deel van de keukenkast en de accukast, een deel van de
zitkast. Dat zijn kasten die we niet vaak hopen te gebruiken.
|
Ontwerp lade en kubussen |
|
Kubus |
|
Kubus in de ruimte onder de schakelkast: hij past |
|
Kubus met tunnel |
|
Kubus met tunnel |
Onze LandCruiser heeft een 12 volt stroomcircuit. Dat geldt ook voor de huishoudaccu.
Het is de bedoeling zoveel mogelijk al het stroomgebruik op 12 Volt te houden. Voor
enkele 220 Volt acculaders (voor camera's, e.d.) gebruiken we een 150 Watt
sinusomvormer van IVT-Hirschau. Onze laptop kan hiervan ook stroom trekken.
In de kampeerauto hebben we een paar gewone 12 Volt stopcontacten en we hebben een 12
Volt normstopcontact. In het grote schakelbord hebben we een USB-contact opgenomen;
hiermee kunnen we gemakkelijk onze mobieltjes, e.d. opladen.
Na het plaatsen van de verschillende schakel-, stopcontact- en meetpaneeltjes werd
het tijd alles van bedrading te voorzien. De meeste bedrading heeft een doorsnede van
2,5 mm² en soms van 6,0 mm². Aansluitingen op de huishoudaccu zijn dicht
bij de accu voorzien van zekeringen.
Verderop in het circuit is iedere gebruiker nog eens voorzien van een kleinere en
passende zekering. Hiervoor zijn een aantal plus-verdelers van Votronic gebruikt.
De meeste aansluitingen lopen over een schakelaar met verklikkerlampje. Zo kunnen
we snel zien waar stroom op staat en waar niet.
Zo schakelt de waterkraan bij het openen de waterpomp in. Dit werkt op drukverlies.
Dan is het veilig om de waterpomp van stroom te kunnen afschakelen.
Als we in de oude inbouw het watervat met een inhoud van 50 liter wilden vullen, dan
moesten we bijna ondersteboven op de knieën zitten om te kunnen zien hoeveel water er nog in
zat en tot hoever we het vat konden vullen. Nu hebben we een waterniveausensor met
bijpassende meter geplaatst; dit geeft ons veel gemak bij het vullen van de watertank.
|
In de schakelkast links |
|
In de schakelkast rechts |
|
Aanvullende bedrading links |
|
Aanvullende bedrading rechts |
|
Bedrading is nu compleet en er is verlichting in de schakelkast |
|
Aansluitplaat rechtop- en vastgezet |
|
ShurFlo Whisper King pomp en Doulton filters |
|
Watervat met waterniveausensor |
|
USB-contact - watervoorraad
- zonnepaneelmonitor
- schakelaars li. - schakelaars re. |
Alles was klaar om in de kampeerauto geplaatst te worden. De oude inbouwkasten hebben we
uitgebouwd. Daarvoor moesten natuurlijk alle elektrische bedrading en apparaten worden
losgemaakt en verwijderd. De bedrading voor de standkachel en het bedieningspaneel
daarvoor en ook de aansluitingen voor de zonnepanelen met bijhorende regelaar en booster
waren in de oude situatie niet netjes aangebracht. In de nieuwe inbouw wordt dat netter
aangelegd.
|
Rommeltje in de vorige accukast |
|
Rommeltje in de vorige accukast |
|
PVC-buizen in de holle wand |
|
Strak vloertje |
In de lege laadruimte zijn pvc-buizen in de holle wanden aangelegd, zodat bedrading
makkelijker kon worden doorgetrokken.
Op de laadvloer in de auto zijn een aantal isolerende materialen gelegd, daarop is
een 12 mm multiplex plaat gelegd. Uiteindelijk komt er in het gangpad nog een
passend vinyltje te liggen.
Op advies van mede-overlanders zijn aan aantal popnagels vervangen door
blindklinkmoeren. Hiervoor moest een blindklinkmoertang worden aangeschaft. Er zijn
stalen blindklinkmoeren gebruikt. Enkele wandpaneeltjes kunnen nu onderweg makkelijker
geopend worden als er aanpassingen moeten plaatsvinden, bijvoorbeeld in de schakelkast.
Deze wandpanelen zitten nu met (inbus-)bouten vast.
|
Nettere aansluitingen in de accukast |
|
Blindklinkmoertang |
|
Zitkast wordt geplaatst |
|
Keukenkast nog zonder deur aan de kopse kant |
De zitkast paste netjes in de auto. De keukenkast is wat hoger en de zijwanden van de auto hellen wat lager
naar binnen dan waarop gerekend was. Achter deze kast was ruimte om een
extra profiel aan te brengen en deze als goot te gebruiken. De klep van de gasstel-spoelbak-combi
kon niet open gezet worden. Deze klep is van de scharnieren losgemaakt en wordt voorlopig als
losse plaat gebruikt. Tijdens het koken staat de deksel in de goot als hitteschild.
Een ander probleem gaf de deur aan de kopse kant van de keukenkast. De deur kon niet open draaien.
Dit probleem is opgelost door vertikaal een strook van de deur af te zagen en deze vast te lijmen.
Een pianoscharnier zorgt ervoor dat we toch de deur kunnen gebruiken. Op de verlijmde strook was
nu de mogelijkheid om een 12 Volt stopcontact en de aansluiting voor de buitendouche aan te brengen.
|
Deuk geklopt voor het inpassen van de kast |
|
Losse deksel als hitteschild |
|
Er moet nog veel worden aangesloten |
|
Aansluitingen in de kast voor de koelkist |
|
Rechtsonder aansluiting voor buitendouche |
|
Bergruimte onder kookplaat en spoelbak :|: pin-sluiting lade |
Een nieuwe en grotere PortaPotti (chemisch toilet) is geplaatst in een kast, die
alleen van boven geopend kan worden. Een brede sleuf zorgt ervoor dat we het toilet
netjes kunnen bedienen en kunnen controleren op niveau in de afvaltank.
In de onderkastjes hebben we LED-verlichtingstripjes aangebracht (1 strip per kast).
De bijgeleverde 12 volt voedingen zijn afgeknipt. Per 4 LED-strips is er 1 schakelaar
op het schakelpaneel.
Onze 40 liter Engel koelkist heeft nu een plekje gekregen in de keukenkast.
|
PortaPotti in de zitkast |
|
Bedieningssleuf voor de PortaPotti |
|
Engel koelkist |
|
Engel koelkist in isolatatiemantel |
Eén van de laatste voorzieningen voor de inbouw is een tafel.
We hebben gekozen voor een demonteerbare tafel van Zwaardvis met een
S-vormige poot. Deze tafel kan in hoogte worden versteld en worden gedraaid.
De muurklemplaat voor de tafel is extra stevig aan de koelkist-kast vastgezet.
De tafel kan ook in z'n geheel worden weggedraaid boven de keukenkast
Samen met de kubus en de kubus met tunnel en een extra paneel kan het tafelblad
tot een tweede noodslaapplaats worden omgebouwd (nog niet helemaal klaar).
|
Tafelpoot met muurklem |
|
Tafel, groot genoeg voor een laptop |
|
Slaapplanken in de dagstand |
We hebben ongeveer 7 maanden aan de nieuwe inbouw van de auto gewerkt. Dit is exclusief de ontwerpfase.
Intussen hebben we ruim zes weken met de nieuwe inbouwkasten kunnen kamperen.
Het zitcomfort is sterk verbeterd. Koken kan staande en zittende gedaan worden en daarbij is alles onder
handbereik. Door de verlichting in alle donkere kastjes kunnen we veel sneller vinden wat we zoeken. We
hebben meer kastruimte.
We zijn bijzonder tevreden met deze nieuwe inbouwkasten. De kasten hebben een groter gebruiksgemak, een
verbeterde indeling. Onze kampeerauto is een stuk comfortabeler.
|
GeoCruiser met inbouw 2.0 . . . mooi hè |
Tijdens de ritten met de nieuwe inbouw hebben we spullen een vaste plek gegeven.
Gereedschap waar we snel bij moeten kunnen, hebben we direct achter de achterdeur
op de zijkant van de kast gemonteerd.
|
Gereedschap en vliegenmepper bij de hand |