GeoCruiser

Op avontuur in de Spaanse Pyreneeën

Google Translate

Op avontuur in de Spaanse Pyreneeën Het leek ons wel wat om in de Pyreneeën enkele off-road tochten te maken. Deze ritten zijn niet kant en klaar op het internet te vinden. De commercie schermt die informatie af. Dus hebben we zelf onze routes uitgestippeld. Dit hebben we gedaan met behulp van een goede autoatlas en Google Earth. De coördinaten van de uitgestippelde routes hebben we in onze GPS ingevoerd en zo hebben we enkele routes van vele tientallen kilometers over onverharde wegen voorbereid.

15-06-2015
Na onze avonturen in Duitsland zijn we doorgereden naar Zuid-Frankrijk. Op een ons bekende camping in Anduze aan de Gardon hebben we enkele dagen kunnen luieren. We hebben hier wel vaker gekampeerd en nog niet eerder hebben we daar een prachtige vogel als de Hop gezien. We waren blij dat de Hop zich liet fotograferen.

Hop aan de Gardon

19-06-2015
Enkele dagen later waren we de Pyreneeën, via Andorra, overgestoken en kwamen we uit bij de stad Tremp. Even noordelijk van deze stad trokken we de bergen in en reden we off-road. Ineens waren we midden in de natuur en we kwamen niemand meer tegen. Het werd een prachtige rit over de Serra de Rocamola en Serra de Gurp.

Uitzicht in de Spaanse Pyreneeën

Uitzicht in de Spaanse Pyreneeën, in de verte besneeuwde bergtoppen

Spaanse Pyreneeën, langs dat pad moesten we naar beneden

Spaanse Pyreneeën

20-06-2015
Na een overnachting op een camping langs de N230 zijn we verder naar het westen gereden en zijn we de Sierra de Sis overgestoken. Het is een ruige rit geworden, de natuur was er prachtig en we hadden mooie vergezichten. Op de kaart en op Google Earth kun je niet zien dat weggetjes te smal zijn. Soms kun je omrijden, soms rij je een stukje achteruit en zoek je een ander spoor. Die keuze hadden we niet overal.

In een steile afdaling volgden de haarspeldbochten elkaar zo snel op dat eigenlijk alleen een vierwielaangedreven auto met korte wielbasis hier nog veilig kon rijden. Met de lange wielbasis van onze GeoCruiser werd dat een heftige uitdaging. Er was geen weg terug, keren was onmogelijk. In de veel te korte bochten moesten we iedere keer een paar keer steken om de bochten te kunnen ronden. Eén verkeerde stuurbeweging en we zouden omrollen en een paar honderd meter naar beneden storten.
Onze Land Cruiser voelde zich helemaal in zijn element en bracht ons veilig langs de hellingen naar beneden. We kunnen ons verhaal nog schrijven. Het is een heftig avontuur geworden.

Klein kerkje

Hoofdstraat werd smaller en smaller, we moesten achteruit

Uitzicht in de Spaanse Pyreneeën

Bergpad

Keuze tussen bergpad of een geitenpad

Aan het Barasona stuwmeer hebben we een paar dagen van een geweldig uitzicht en heerlijk weer kunnen genieten. We hadden kamp gemaakt op een wat hoger gelegen camping.

Embalse de Barasona gezien vanaf de camping

22-06-2015
Ons volgende doel lag westwaarts. We reden naar "Castillo de Loarre", dit is een imposant kasteel dat hoog boven de omgeving uitsteekt. Je kunt er helemaal in en op klimmen, maar het is onbewoond, kaal en leeg.

Castillo de Loarre

Dorpje Loarre

Castillo de Loarre, kapel

Castillo de Loarre, zicht uit het raam

Castillo de Loarre, binnenplaats

23-06-2015
Nog verder naar het westen ligt een bijzondere rotsformatie "Los Mallos de Riglos".

Bergpad

Los Mallos de Riglos

Los Mallos en het dorpje Riglos

23-06-2015
Een dag later reden we via Uncastillo naar een woestijn met de naam "Las Bárdenas Reales". Hier hadden we weer een flinke route over onverharde wegen en paden uitgestippeld.
Een deel van deze woestijn is gecultiveerd, irrigatiewerken hebben er een vruchtbaar land van gemaakt. We zagen er zelfs verschillende ooievaars. Na een kilometer of tien rijden kwamen we een bord tegen. Het hele gebied was tot nationaal park verklaard. Die informatie hebben we ondanks een goede voorbereiding niet eerder gevonden en borden zijn op Google Earth niet te lezen.

Uncastillo

Las Bárdenas Reales, ooievaar

Las Bárdenas Reales

We zijn maar omgekeerd en verder naar het noorden gereden.

Langs de A21 ligt een gierenkloof "Hoz de Lumbier". Hier zijn we op een uitkijkpunt gestopt. Er vlogen wel enkele gieren over, maar ze waren te ver weg en ze vlogen te hoog om er mooie foto's van te kunnen maken.

Gierenkloof

Via Pamplona zijn we Frankrijk weer in gereden. Het was er nog niet eerder van gekomen, maar deze keer zijn we een dagje Lourdes in geweest. Het is een interessant bezoek geweest.

27-06-2015
Via de Dordogne en het Loire-gebied zijn we in enkele dagen huiswaarts gereden. De grote vakantie was bijna aangebroken en dan worden de campings erg druk en kun je niet meer op de bonnefooi voor een overnachting aankloppen.

De Loire

We waren blij verrast met onze reis door de Spaanse Pyreneeën. Aan het eind van de lente was de natuur nog helemaal groen en stonden nog veel bloemen in bloei. We hebben een grote verscheidenheid aan interessante plekken bezocht en we gaan zeker nog eens terug.