GeoCruiser

Zonnepanelen met laadregelaar

Google Translate

Als we op een camping staan dan nemen we stroom af om verlichting, koelkist, waterpomp, e.d. te kunnen gebruiken. In onze kampeerauto hebben we een 120 Amp huishoudaccu, maar deze is heel snel leeg in de zomer. Vooral de koelkist lust dan veel stroom. Een eenvoudig rekensommetje als voorbeeld van het stroomverbruik:

binnenverlichting 2 halogeenlampen 12 Volt en 20 Watt, 4 uren branden vraagt:
    2x20x4=160 Watt / 12V = 13,3 Amp.

1 koelkist (36 Watt) in een erg warme omgeving draait per 24 uur ca. 18 uur:
    36x18=648 Watt / 12 V = 54 Amp.

In totaal vraagt dat ruim 67 Amp. per dag.

Een accu zal nooit optimaal geladen zijn, dus een 120 Amp accu zal misschien 100 Amp kunnen opleveren en dan is de accu leeg. Dan kun je volgens het rekensommetje dus maximaal anderhalve dag van een volle accu stroom trekken. Maar een accu mag je eigenlijk niet leegtrekken, want dan gaat de accu snel kapot.

Onderweg is het aanvullen geen probleem; een draaiende motor vult via de dynamo ook de huishoudaccu aan. Op een kampeerplaats moet de accu met een acculader en een stopcontact met 220 Volt aangevuld worden.
Op onze wereldreis zullen we waarschijnlijk erg vaak wild (moeten) kamperen en er zullen heel veel plekken zijn waar we langer dan een of twee dagen willen blijven staan.

Het dak raakt al redelijk vol

Zonnepanelen kunnen dan uitkomst brengen. In overleg met Innovation Campers hebben we gekozen voor twee zonnepanelen van 55 Watt. Via een regelaar wordt de huishoudaccu opgeladen met zonne-energie. Als de accu vol is, dan zal de regelaar de twee startaccu's gaan aanvullen.
Met deze voorziening op de auto moet het mogelijk zijn een week of langer in de bush te kamperen. De werking van de zonnepanelen is natuurlijk afhankelijk van de zon, schaduw, bewolking en onder welke hoek de zon op de zonnepanelen staat. Dus de zonnepanelen zullen zelden optimaal functioneren.
Raakt de accu toch nog leeg, dan kunnen we een tijdje de motor laten draaien om de accu weer aan te vullen.

De volgende onderdelen zijn gemonteerd:


Laadregelaar Zonnepaneelmeter, hoog rendement

De zonnepanelen blijken prima te presteren. Zonder dat de helling van het klapdak loodrecht op de zon stond, was het rendement van de panelen bijna optimaal, 109 Watt van de maximaal 110 Watt. We hebben dus een prima keuze gemaakt.