GeoCruiser

Uitruimen en het begin maken

Google Translate

We maakten direct na de aanschaf van de Land Cruiser een afspraak, in Beesd bij Wheels Unlimited, voor een grote beurt. De auto kwam hier zonder mankeren doorheen. Een volgende afspraak maakten we om een zijruit achter de bijrijderstoel te laten plaatsen en het preventief vervangen van de remschoenen van de trommelremmen achter, die raakten al redelijk versleten.
We laten de overige drie gesloten vensters dicht zitten. Er zijn tenslotte niet voor niets reizigers die de ramen, die er inzitten, laten vervangen voor gesloten panelen.

Laadruim met tussenschot Console boven de voorruit

We hadden wat vrije dagen gespaard en thuis stripten we de auto, met behulp van een van onze broers. Boven de voorruit zat een console vol met schakelaars, verlichting, luidsprekers en een bakkie. Deze console en heel veel bedrading is eruit gehaald.
Daarna was het de beurt aan de versterker en de CD-wisselaar die voor het tussenschot in een lage bak op de autovloer waren weggewerkt. Het tussenschot met een koelkastje erin is er ook uitgehaald en de kast aan het plafond, waar het reservewiel in zat, is verwijderd. De meeste luidsprekers hebben we er ook uitgehaald.
Het werd een open auto, een transportbus met een redelijk groot laadruim. De autovloer zag er nog erg goed uit. Enkele elektrische aansluitingen moeten we later opnieuw aanleggen, we denken dan aan de dieselpomp die de brandstof van de extra tank naar de hoofdtank moet pompen en het aansluiten van extra claxons. Het reservewiel kreeg voorlopig een plekje op het dak.

We besloten campermeubeltjes zelf te gaan inbouwen. Als je op wereldreis bent en er zijn problemen, dan is het goed als je weet hoe alles in elkaar zit. We maakten achterin twee zitplaatsen en in de kasten werden een vast inbouwkooktoestel en een wasbak met stromend water en afvoer aangebracht. Natuurlijk moesten er twee slaapplaatsen gemaakt worden en voor overdag moet er een tafel aanwezig zijn. We maakten ook voorlopige voorzieningen voor het aansluiten van de diverse elektrische apparatuur, zoals een waterpomp, verlichting, omvormer, e.d.
Een belangrijke eis van onszelf was dat in een kastje een porta-potti toilet zou kunnen staan.
Het uitgangspunt was dat de inbouwmeubels redelijk vlot weer moest konden worden verwijderd, zodat aanpassingen vrij snel konden worden uitgevoerd.

Passen en meten Frame op vloerplaten

Op de vloer kwamen twee multiplex platen, waarop een frame werd gemaakt die de kastopbouw kunnen ondersteunen en verankeren. Op dit frame werd een apart kastenframe gemaakt en uiteindelijk met multiplex platen bekleed. Deze kastenframes kunnen met alles erop en eraan snel van het vloerframe worden losgemaakt
Alles was van 12 mm multiplex en de frames zijn van 42 mm houten balken. Waarschijnlijk is alles veel te stevig. Maar dat is het gebrek aan ervaring en materiaalkennis. Voor ons is deze inbouw een proeftuin. Hoe bevalt deze indeling tijdens de jaren van uitproberen.

Uitgebouwde kastenframe Watertank (Arnold & Heleen bedankt)

Uiteindelijk willen we een Casemaker kastensysteem of iets dergelijks gaan inbouwen, zodat we bij invoer in Australië geen problemen in een haven bij de douane krijgen, omdat het hout van de inbouwkastjes te dik is. Dan wordt de camper uitgegast tegen houtworm, boktor, e.d. Deze gassen blijven nog maanden in het hout zitten en deze giftige gassen blijf je maanden later nog inademen.

In fases hebben we de inbouw van de camper gemaakt. We moesten een aantal keren naar De Wit in Schijndel om daar spullen aan te schaffen en ideeën op te doen.
We hadden geluk bij de aanschaf van de spoelbak, want die was verkeerd geprijsd en we betaalden nog niet de helft van de oorspronkelijke prijs. Maar al met al hebben we heel wat €uro's naar Schijndel weggebracht.

Inbouwkastjes Inbouwkastjes

Na onze voorjaarsvakantie naar Duitsland en Luxemburg waren we zeer tevreden met de indeling van onze kampeerauto. We hadden maar een klein lijstje van aanpassingen, die we alvast wilden gaan doen.
Eén van de zitplaatsen maakten we wat breder. Hierdoor moest een kastje wat smaller gemaakt worden. We bouwden ook een 50 liter watertank in, die we van andere HZJ78-avonturiers hadden gekregen.
Inmiddels hadden we ook een waterpomp aangeschaft en die is ook ingebouwd. We wisten op dat ogenblik nog niet welk waterzuiveringssysteem we zouden gaan aanschaffen. Als we in Azië water moeten innemen, dat kan dan zwaar vervuild zijn met parasieten, bacteriën, virussen, schimmels, maar ook pesticiden en andere verontreinigingen. Dus dat is nog een goede studie waard.

Tijdens onze omzwervingen langs 4WD-bedrijven hadden we achterop de bumper van andere LandCruisers een opklapbaar opstapje gezien. Deze opstapjes worden gemaakt voor de Land Rover Defender en er zijn exemplaren voor zijdeuren en voor achterdeuren. Op het internet vonden we een goed tweedehands exemplaar te koop bij een Range Rover garage in Limburg.

Opstap neergeklapt onder achterbumper Opstap omhooggegeklapt

We hebben afsluitbare vulopeningen laten monteren voor de tweede brandstoftank en de waterinlaat. Dit zijn vulopeningen van Fiamma. Het achteropstapje hebben we ook laten monteren.

Het werd tijd om eens wat aandacht aan het uiterlijk van de auto te besteden. De auto was vuil geworden. Dus heeft de auto een flinke wasbeurt gekregen. Intussen hebben we ook een lakstift aangeschaft zodat er wat kleine puntjes kunnen worden bijgewerkt.