GeoCruiser

KrisKras door Utah

Google Translate

17-07-2014, dag 099
We hadden gehoopt bij binnenkomst van de staat Utah toeristeninformatie te krijgen, maar dat was er niet te vinden. Het gebied waar we doorheen kwamen was verlaten. Onderweg kwamen we nog door het stadje Mexican Hat, vernoemd naar een balancerende platte steen.
In "Goosenecks State Park" zijn we even gestopt. Hier zijn een aantal lussen in de sterk slingerende San Juan River te zien. Het water was troebel door de regenval van de laatste dagen en we waren er laat in de ochtend en dan staat de zon te hoog om de rotswanden mooi te kunnen kleuren. Het was wel heel indrukwekkend.

Omgeving van Mexican Hat, Utah

De Mexican Hat

Goosenecks SP, panoramafoto

We reden daarna via de "Valley of the Gods", over een hoge bergrug naar "Natural Bridges NM". Hier hebben we een kort bezoek gebracht en hebben we de drie natuurlijke bruggen gezien. Het was hier veel te warm om steeds in de kloven af te dalen om ze beter te kunnen bekijken en te fotograferen. Misschien doen er zich nog betere kansen voor. In ieder geval was het een ruig landschap en het was er heel mooi.

Valley of the Gods

Valley of the Gods, uitzicht vanaf de klim

Natural Bridges NM, Sipapu Bridge

Natural Bridges NM, Kachina Bridge

Natural Bridges NM, Owachomo Bridge

Na een rit door een onbewoonde streek kwamen we in het stadje Blanding. Daar vonden we eindelijk in een toeristenbureau de broodnodige informatie. We kwamen weer goed voorzien bij de auto terug.
Dichtbij de weg naar Monticello vonden we in Devils Canyon SP een kampeerterrein.

18-07-2014, dag 100
Een tocht over enkele bergruggen en via een off-road omleiding bracht ons bij de "Newspaper Rock". Dit is én rots met heel veel rotstekeningen. Er zijn hier tekeningen te vinden die eeuw na eeuw zijn aangebracht en er zijn zelfs tekeningen over elkaar aangebracht. De plek voelde goed aan en na ruim een half uur waren we weer op de hoogte van het laatste nieuws.

Newspaper Rock, krijgt bezoek van de GeoCruiser

Newspaper Rock, bezoeker

Newspaper Rock, panoramafoto

Newspaper Rock, detail

Verderop langs dezelfde weg reden we het "Canyonlands NP" in. In een maanlandschapachtige omgeving hebben we prachtige rotsformaties en natuur gezien. Het was er echter te warm om wandelingen de kloven in te maken. Dus het bleef bij bekijken van bovenaf.

Canyonlands NP

Canyonlands NP, naar het vogelnest

Canyonlands NP, vogelnest-woning

Canyonlands NP, zoek de klomp

Canyonlands NP, moeder natuur is een ware kunstenares

Canyonlands NP

Aan het einde van de middag arriveerden we in Moab, een stadje in het oosten van Zuid-Utah. Op de camping werden we zeer verbaasd ontvangen door Nederlandse buren. Ze vonden het geweldig dat er Nederlanders naast hen kwamen staan, die hun eigen auto hadden meegenomen.

Deze dag hebben we acht keer het verhaal verteld, hoe we in de Verenigde Staten terecht zijn gekomen en wat voor een kampeerauto we hebben, want daar zijn ze hier in de USA zeer nieuwsgierig naar. We zijn ons er steeds meer van bewust dat we een unieke kampeerauto hebben en dat we een bijzondere reis meemaken.

19-07-2014, dag 101
Enkele kilometers noordelijk van Moab ligt Arches NP. Dit is een park in een zandsteengebied met ca. 2000 natuurlijke stenen bogen en bruggen. Natuurlijk wilden we een aantal van die bogen bezoeken, maar bij temperaturen hoger dan 40° Celsius is elke wandeling een uitdaging. Tijdens iedere wandeling, hoe kort ook, moet er water en zouthoudend snoepgoed mee en natuurlijk een pet of hoed op het hoofd gezet worden. Nettie bleef meestal bij de langere wandelingen bij of in de auto, terwijl Rob erop uit ging. En we hebben prachtige bogen (Arches) gezien in dit andere maanlandschap. Een aantal beroemde Arches waren, door te grote loopafstand, onbereikbaar voor ons.
De natuur heeft hier weer een geweldige indruk op ons gemaakt.

Arches NP

Arches NP, Balanced Rock

Arches NP, Turret Arch

Arches NP, North Window

Arches NP, South Window

Arches NP, North Window & South Window

Arches NP, 3 Arches

Arches NP, Delicate Arch

Arches NP, Sand Dune Arch

Arches NP, Skyline Arch

20-07-2014, dag 102
Hoera, Rob is deze dag 64 jaar geworden. Dat hebben we gevierd met een extra dag rust op de camping in Moab. En we hebben met de kinderen en kleindochter geskypet.

21-07-2014, dag 103
We hadden nog een dagje te goed in Canyonlands NP. Deze keer gingen we via de noordelijke ingang het park in. Dat deel van het park heet "Island in the Sky". Hoogtepunten waren Upheavel Dome (inslagkrater), Mesa Arch en de uitkijkpunten over de dalen van de Colorado rivier en de Green River. Uiteindelijk komt de Green River uit in het dal van de Colorado River. De landschappen zijn opnieuw maanlandschappen en het is er zo heet als in een oven. Het is een erg indrukwekkend bezoek geweest.

Canyonlands NP, Shafer Trail

Canyonlands NP, Colorado River

Canyonlands NP, Upheavel Dome

Canyonlands NP, Mesa Arch

Canyonlands NP, Green River

Canyonlands NP, Green River vloeit samen in de Colorado River

Later in de middag arriveerden we in het stadje Green River aan de "Green River".

23-07-2014, dag 105
Een hoogtepunt voor deze dag werd een bezoek aan Sego Canyon. Vanaf Green River reden we via de Interstate 70, 22 mijl oostwaarts en bij Thompson Springs gingen we het binnenland in. We waren terecht gekomen in het land van Ute indianen. De wegbeschrijving die we de vorige dag hadden mee gekregen, bleek helemaal te kloppen. We konden de rotstekeningen daardoor makkelijk vinden.

We hadden al wat afbeeldingen van de tekeningen gezien, maar het was een geweldige ervaring de oudste en rode schilderingen met eigen ogen te mogen zien. De vraag is dan: wat hebben de oude bewoners van deze streek afgebeeld? Waren het science fiction tekenaars van 6000 tot 7000 jaar terug of schilderden ze wat ze zagen?
Wat was dat dan? Wie het weet, mag het zeggen. Wij vinden het in ieder geval machtig interessant.

Sego Canyon, rotsschilderingen

Sego Canyon, ingestortte mijnschacht

De volgende rit bracht ons in Goblin Valley SP. Dit is een vallei met merkwaardig geërodeerde rotszuilen. Dit alles in een omgeving waar in het verleden uranium is gewonnen. Moeder natuur heeft zich in deze vallei helemaal uitgeleefd.

Onderweg naar het westen passeerden we een aantal minder geschikte campings. In het Capitol Reef NP vonden we een goede camping met lekker veel schaduw. Want met een temperatuur van 46° Celsius waardeerden we een schaduwrijke plek.

24-07-2014, dag 106
Capitol Reef NP is meer een prachtig berglandschap in het algemeen, dan een National Park dat een aantal aantrekkelijke bezienswaardigheden biedt. De rotsformaties die we zagen waren fantastisch van vorm en structuren. We zagen vele lagen en nog meer kleuren in de rotsen. De vormen waarin erosie de rotsen heeft omgetoverd zette onze fantasie aan het werk.
Er waren in dit park ook nog nog overblijfselen van oude bewoning te vinden; wij waren vooral geïnteresseerd in de petrogliefen. De rotskunst die we hier zagen zette ons opnieuw aan tot nadenken. Wat werd hier afgebeeld?

Capitol Reef NP

Capitol Reef NP, nog een stukje natuurkunst

Capitol Reef NP, rotskunst

In de middag bezochten we het Anasazi State Park Museum in Boulder; het werd een leerzaam bezoekje.
Lokale indianen noemden hun verre voorvaderen: Anasazi (de ouden).

Anasazi SP Museum in Boulder, restanten huizen

Anasazi SP Museum in Boulder, restanten voorraadschuren

Anasazi SP Museum in Boulder, kuilhuis (gemeenschapshuis)

De rit ging verder door het Grand Staircase Escalante NM, eigenlijk is dit een voortzetting van het berglandschap van Capitol Reef NP. Tijdens deze rit braken we een nieuw hoogterecord met onze GeoCruiser. We kwamen tot een hoogte van 2930 meter.
Onderweg stopten we regelmatig bij uitkijkpunten om van het overweldigende berglandschap te genieten.

Grand Staircase Escalante NM

25-07-2014, dag 107
Deze dag bereikten we Bryce NP, dit park hebben we in 1976 ook al bezocht. We besloten niet alle uitkijkpunten te gaan bekijken. We hebben opnieuw onvoorstelbaar mooie uitkijkpunten bezocht. Wat verderop in het park hebben we ook nog een natuurlijke brug opgezocht.

Bryce Canyon NP

Bryce Canyon NP, Natural Bridge

Het volgende bezoek werd Zion NP. Na de ingang aan de oostzijde van het park, reden we via een slingerweg naar het centrale dal. Onderweg daar naar toe zijn we een paar keer gestopt om enkele fantastisch mooie rotsformaties te bezichtigen.
Vlak voor het uiteindelijke dal reden we door een lange tunnel. Aan de andere kant van de tunnel plensde het weer eens, er hing een flinke stortbui in het dal.
Zoals we wel verwacht hadden, waren beide campings in het nationale park vol. Direct buiten het park, net voorbij de zuidelijke ingang vonden we een camping waar nog wel een plekje voor ons was.

Zion NP

Zion NP, Checkerboard Mesa, net als in 1976

Zion NP Zion NP

Zion NP, daar komt de stortbui

26-07-2014, dag 108
Het zou een vreemde dag worden.
Ons bezoek aan Zion NP was teleurstellend. Het Zion NP was niet groot genoeg om in het hoogseizoen de gigantische stroom bezoekers aan te kunnen. Dat je sinds het jaar 2000 niet meer met eigen auto in het grote centrale dal kunt rondrijden is logisch. De pendelbus heeft veel verkeersdruk weggenomen. Waar gewandeld moest worden werd het echt filelopen, vooral aan het eind van het dal (Temple of Sinawava) waar het dal uitmondt in de rivier. Sportievelingen konden hun wandeling voortzetten deels door de rivier heen. Het weer werkte niet mee, er hing constant dreiging van regen in het dal. Zion had voor ons geen uitgesproken mooie attracties. Het dal was mooi, maar als de zon had geschenen had het daar een stuk vriendelijker uitgezien.

Zion NP, in het dal

Zion NP, in het dal na de regenbui stroomt het water van de rotsen

Zion NP, Temple of Sinawava

Vlak voordat we bij de stad Hurricane Interstate 15 naar het noorden op wilden draaien, zagen we in de verte een klein vliegtuigje brandend neerstorten. Dat was een akelig gezicht. De plaats waar het vliegtuig neerstortte, lag buiten ons blikveld, achter een bergrug.

Op de weg richting Salt Lake City zagen we dat een kleine regenbui zich uitbouwde. Uiteindelijk kwamen we middenin een heel erg heftige regenbui te zitten en kwam de regen met bakken uit de lucht vallen en hagelde het hevig. Het zicht werd zo slecht dat we de auto op de vluchtstrook moesten zetten. We konden geen auto's meer voor ons zien rijden, sommigen auto's bleven zonder verlichting doorrijden. Na enkele minuten konden we verder rijden. Een auto die van de andere weghelft de middenberm in getold was, bleef achter.
Bij het stadje Beaver vonden we weer een camping. Deze dag hadden we meer dan genoeg meegemaakt.

Noodweer in aantocht

Noodweer op de snelweg, het ergste is al voorbij, we rijden weer

27-07-2014, dag 109
Meer dan een jaar geleden hebben we het plan opgevat om een stukje van de "Pony Express Trail" te gaan rijden. Dat hebben we deze zondag gedaan.
Vanaf Beaver was het nog enkele uren rijden om bij Look Out Pass, dichtbij Vernon, te komen. Vandaar uit konden we nog een stukje onverharde route rijden. We troffen het niet, er was een deel van de route afgesloten.
Het was een leuke ervaring om even dit stukje historie te kunnen beleven. We kregen een goede indruk van de immense afstanden die postbezorgers en boodschappers rond 1860 te paard moesten afleggen om post, berichten, kranten en pakjes te kunnen afleveren.

Pony Express Trail, met de GeoCruiser

Pony Express Trail, stel je voor deze afstanden te paard

Pony Express Trail, fragment van een gedenksteen

De rest van de dag reden we verder in noordelijke richting. Een uur rijden boven Salt Lake City konden we weer kamp maken.

28-07-2014, dag 110
Vanuit Brigham City was het een uur rijden naar Promontory. Deze plek ligt pal noord van het Great Salt Lake. Het is de plek die bekend is van de "Golden Spike". In 1869 werd daar de laatste spijker geslagen bij het verbinden van de spoorlijnen, die vanuit het oosten en vanuit het westen werden aangelegd. De spoorlijnen werden op elkaar aangesloten in Promontory. Het was destijds een feestelijke gelegenheid, waarbij de twee spoorwegmaatschappijen ieder een eigen stoomlocomotief inzetten voor de ontmoeting en het feestelijk meppen op de Golden Spike.

Replica's van deze twee locomotieven (de Jupiter en de 119) komen in het zomerseizoen nog steeds dagelijks bij elkaar om deze historisch dag te gedenken en zichtbaar te maken. Op deze maandag was het er bijna stil en we hebben de locomotieven zonder ander publiek rustig kunnen bewonderen en fotograferen.

Promontory - Golden Spike, de Jupiter en de 119

Promontory - Golden Spike Promontory - Golden Spike

Promontory - Golden Spike, de 119

Promontory - Golden Spike, de Jupiter

Promontory - Golden Spike, de Jupiter en de 119

Tot zover onze belevenissen in Utah, wij zijn intussen doorgereden naar de staat Idaho.

Route door Utah van Mexican Hat tot Promontory in Utah

Overzichtskaart van onze reis tot zover